Innovation var temat på vårens Handelskammardagen 2013

Igår var Handelskammardagen våren 2013. Vi samlades på mötesplatsen Hotel Post i Göteborg och hade en enormt givande arbetsdag.

I höstas, 2012, handlade det om kreativitet. Nu var ämnet innovation. Innovation för överlevnad. Kreativitet och innovation känns som om de går hand i hand. Så ett bra temaval av Västsvenska Handelskammaren ( www.handelskammaren.net ) två gånger i rad!

Dessutom blir Handelskammardagen bättre och bättre för varje halvår. Cred till Handelskammaren som vågar förändra ett lyckat koncept i syfte att utveckla dagen och göra den än bättre!

Kreativa och innovativa möten

Västsvenska Handelskammaren arbetar för att utveckla vår region. Det märks. För något de gör året runt är att skapa möten mellan människor, dialoger och få människor att göra saker tillsammans. Det är när vi människor möts och gör saker tillsammans som vår region utvecklas. Alla dessa möten som Handelskammaren skapar året om, t.ex. via sina månatlig träffar i olika nätverk, får sin explosion i Handelskammardagen två gånger om året.

Vid dessa dagar två gånger om året ”kokar grytan” i Göteborg av personer från hela regionen. Det intressanta, och imponerande(!), är att Handelskammaren lyckas skapa ett evenemang som lockar så många människor och personer ”högt upp” i näringslivet. Hur många regioner lyckas med det?

Handelskammardagen är en fascinerande mötesplats som jag tycker att du ska engagera dig i om du vill utveckla din verksamhet.

Vad är en ledare, ur en tonårings perspektiv?

Helt sagolikt, och helt oväntat, var när tonåringarna Saga Bogatic (Växjö) och Albin Nilsson (Uddevalla) från Mathivation ( www.facebook.com/mathivation ) höll sitt föredrag. De pratade om hur de ser på ledarskap. Vilken typ av ledarskap och vilka ledare de förväntar sig när de ger sig ut i näringslivet.

De peppade det västsvenska näringslivet genom att berömma dess ledarskap. Se inslaget här:

Vilken är din nästa affärsmodell?

Efter det inledande föredraget om ledare och ledarskap påbörjades dagens arbete i rundabordskonferenser. Det fanns tre spår att välja på. Jag valde det som handlade om ”Vilken är din nästa affärsmodell?”.

Kreativ ledare och öppenhet – både nu och framöver

Innan arbetet drog igång berättade Jennifer Grönqvist, Creative Director, om sitt arbete och vart samhället är på väg. Det pratades om Internet of things, Hackathon’s samt öppenhet i både form av öppna affärsmodeller, open innovation och open source. Om du vill hänga med och finnas kvar i morgon får du inte förbi se vart vi är på väg – det var Jennifers rekommendation. Vi alla behöver anpassa vår affärsmodell.

Open data som spåkula för att se in i framtiden

Staffan Truvé ( @truve ) på Google-ägda Recorded Future ( www.recordedfuture.com ) i Göteborg visade kraften av dataanalys. De senaste 18 månaderna har världen producerat mer data/innehåll än vad vi gjort genom hela mänskligheten.

Data i sig har inget värde. Det är vad vi gör med den som var Staffans poäng. Ett exempel är göteborgsföretaget Optisoft ( www.optisort.com ). När de startade sin verksamhet år 2008 var affärsidén att skapa en maskin som optiskt sorterar avfall. Ett digitalt öga från Chalmers som ser skillnad på olika sopor och sorterar avfallet därefter. Men efter att ha insett alla data som detta öga samlar in har nu Optisort ifrågasatt sin affärsmodell. Istället för att ta betalt för en fysisk sorteringsmaskinen kanske de ska ge bort maskinerna till sina kunder för att istället analysera datan som maskinerna samlar in och ta betalt för resultatet. Värdet av insikten.

Kombinera ytterligheter med varandra

Ett tips som Staffan Truvé gav är att kombinera ytterligheter med varandra, för att du ska finna din nästa affärsidé. Hitta två saker som tidigare inte har kombinerats med varandra. Helst två ytterligheter.

Arbeta med din affärsmodell för att hitta morgondagens affär

Efter Jennifer och Staffans inspiration drog arbetet igång. Av alla ca 500 deltagare på Handelskammardagen skapades små arbetsgrupper med 6-8 personer i varje grupp. Ja, det blev en del grupper. Fascinerande att se vilken energi och glöd som kom ur detta myller av människor och ordnade kaos. Vi fick ett antal frågeställningar och arbetsuppgifter för att innovera och finna vår nästa affärsmodell på den verksamhet vi idag redan arbetar med.

I mitt arbetslag fanns en stor och etablerat hotellkedja. Vad hotell traditionellt sätt säljer (hyr ut) är rum och förtäring samt kringtjänster. Vad skulle hända om någon aktör började erbjuda kostnadsfri övernattning och mat? Att de istället tar betalt av kunden utifrån någon annan modell eller att aktören finner en annan finansieringsmodell än att just ta betalt av kunden?

Vad skulle hända om något liknande hände på din marknad? Det var inte Telia eller Telenor som uppfann Skype. Det var inte någon av våra storbanker (SEB, Nordea, Swedbank etc) som uppfann varken Klarna eller iZettle. Det var inte något traditionellt skivbolag som uppfann Spotify.

Innovation är inte logiskt tänkande

Keynote-speaker på Handelskammardagen var Frans Johansson ( @frans_johansson ) – uppvuxen i Lerum, bosatt i New York samt författare till böckerna The Medici Effect och The Click Moment.

Ett par förhållningssätt enligt Frans:

  • Innovation handlar inte om logiskt tänkande. Innovation handlar om att du är öppen för tillfällen och slumpen. Att du ser och tar möjligheter.
  • Våga testa. För till en början vet du inte vad som är bra eller till och med bäst. Testa!
  • Hitta ologik, sök möjligheter till möten och försök befinna dig i slumpen och du kan nå framgång.
  • Logiskt tänkande går inte att använda sig av som affärsstrategi.
  • Låt slumpen avgöra. Du vet aldrig vilka möten som leder dig vidare.
  • Våga misslyckas. Se positivt på misslyckande.
  • De tre M’n: Mångfald, Mötesplatser o Möjligheter. Ta tillvara dem. Umgås med olika människor, på oväntade platser och använd ett öppet sinne.

Kort och gott tycker Frans Johansson att innovation handlar om slumpen, förr än om logiskt tänkande. Slumpen uppstår i oväntade situationer och i oväntade möten med andra människor. Men för att du ska finna innovation och din nästa affäridé i dessa tillfällen behöver du ha ett öppet sinne.

Fem saker som verkligen smarta människor gör

  1. Tysta din inre röst.
  2. Argumentera med dig själv.
  3. Agera som om du är nyfiken.
  4. Hitta kärna av sanning.
  5. Fokus på budskapet, inte på budbäraren.

Någon inspelning av Frans Johanssons framförande på Handelskammardagen har jag tyvärr inte hittat. Men på Youtube har jag hittat några andra inspelade föredrag med honom. Här är ett:

Tack till Västsvenska Handelskammaren

Ett stort tack till Västsvenska Handelskammaren som arrangerar mötesplatsen Handelskammardagen och tack till er alla 500 deltagare som arbetade, bidrog och inspirerade!

Andreas

Hej,
Jag heter Andreas Larsson och är en av våra ursprungsskribenter. Mig når du enklast på andreas@natverkande.nu och @andreaslarsson

Leave a Reply