Hyperlokala appar och webbtjänster – Fredag 26:e september 2014

social-media-club-goteborg-01

Sista fredagen i september är den 26:e. Det betyder att det är dags för Social Media Club i Göteborg att träffas!

Facebook, Twitter, Instagram och LinkedIn är appar och webbtjänster som ni känner till och säkerligen är välbekanta med. Marknaden av appar och webbtjänster domineras av stora företag och vanligtvis skapade för den amerikanska marknaden. USA-marknaden är svår att slå sig in på.

Geografiska appar, location och positionering

Ett fåtal appar och digitala tjänster fokuserar på det lokala och platsnära – som tex Foursquare och Swarm, Yelp och TripAdvisor. Men även taxitjänsten Über. Det är tjänster som kom när location (positionering) för som hetast.

Sedan dess har andra termer och begrepp kommit och gått. T ex big data. Men har vi sett appar och/eller webbtjänster som går längre än så?

  • Finns det en lokal app-marknad, svensk, göteborgsk eller kvartersbaserad som inte går att exportera? Appar som inte kan utvecklas någon annanstans och som kräver mer eller mindre lokal data och förankring hos användarna?
  • Vilka exempel känner du till där appar eller webbtjänster har utvecklats och som på något sätt gör dem unika? Inte för deras skalbarhet och generaliserbarhet – utanför deras koppling till en specifik plats eller organisation?

Appar med lokal anknytning

I Göteborg finns t ex Pinchos och Silent order som är en lokal idé med skalbart potential. Andra typer av appar som kräver viss lokal integration är t ex parkerings-appar, appar som listar lokala event, appar för barnomsorg, äldreomsorg. Västtrafiks rese-app är naturligtvis ett exempel, om än inte så unikt. Det finns också appar för att hitta cyklar i Styr-och-ställ.

  • Vilka webbtjänster eller appar skulle du vilja se? Gärna appar eller webbtjänster med en koppling till en plats eller aktivitet med lokal anknytning. T ex hur mycket trängselskatt som ticker in – självklart i realtid.

Hyperlokala appar

Den här typen av appar (låt oss kalla dem för hyper-lokala) kostar naturligtvis en del att utveckla och driva. Antingen i tid, pengar eller både och. Vilja och engagemang måste också finnas. Det kanske är så att en app måste ha en viss generaliserbarhet för att kunna lyckas både brukarmässigt och kommersiellt. Eller?

  • Går det att nå lönsamhet och eller kritisk massa med lokala appar? Går det att driva småskaliga appar och webbtjänster med kvalité? Eller är det stora drakar som vi får förlita oss på?

Förutom samtal kring ovanstående punkter kommer appföretaget Silent Order att medverka på denna Social Media Club för att demonstrera sina apper på plats.

Datum

Fredag 26:e september 2014, mellan kl. 12.00 och 13.00.
Dörrarna öppnas redan kl. 11.30, för den som vill få mer nätverkande och mingel!

Plats

eHive (Entrepreneurial Hive), som ligger vid Harry Hjörnes Plats på Östra Larmgatan 16 i Göteborg.

Mer information

www.facebook.com/events/1599008846993122

Andreas

Hej,
Jag heter Andreas Larsson och är en av våra ursprungsskribenter. Mig når du enklast på andreas@natverkande.nu och @andreaslarsson

Leave a Reply