Digitalisera din fysiska produkt eller tjänst. Tillför sedan mervärde.

Vårt digitala samhälle

För några dagar sedan gick än en gång Webbdagarna Göteborg av stapel, på den kreativa möteplatsen Clarion Hotel Post. Webbdagarna är en stark och värdefull mötesplats för digitala affärer.

Ett övergripande tema bland föreläsare, samt bland både utställare och deltagare, var vårt digitala samhälle. För många av oss är det digitala samhället lika vedertaget som det fysiska samhället. IRL (In Real Life) gör ingen skillnad på om du är analogt närvarande eller digitalt närvarande. Därför känns AFK eller AFT bättre än IRL.

Vi skiljer inte på det digitala och det fysiska. De båda två bara finns där och samspelar totalt med varandra – dagligen. Vissa av våra medborgare ifrågasätter inte internets existens. Intenet bara finns. Det har ju alltid funnits − eller?

Pappa, vilken var din favoritsite när du var liten?

Som Magnus Höij @MagnusHoij, chefsredaktör på Internetworld, berättade: Häromdagen frågade min son − Pappa, vilken var din favoritsite när du var liten?

Vem född före år 1985 kan svara på den frågan? Ingen! Men alla födda i generation Y kan svara på frågan! Generation Y är våra nästa medborgare, arbetstagare och arbetsgivare.

Utveckling eller avveckling − du väljer

I USA finns Fortune1000-listan. Den innehåller USA’s tusen största företag, utifrån intänkter räknat. Mellan åren 1972 och 1983 var det 65 procent av företagen som höll sig kvar på listan. 35 procent av företagen försvann alltså – för att ge plats åt 350 nya företag som lyckats bättre.

I nästa tioårsperiod, år 1983 till 1993, var det 45 procent som byttes ut. Mellan åren 1993 och 2003 var det bara 40 procent som lyckades håll sig kvar. 60 procent trillade såleds bort för att 600 andra företag lyckats bättre.

I innevarande tioårsperiod, år 2003 till 2013, beräknas listan Fortune 1000 berikas med 700 nya företag. Sjuhundra nya företag som anpassat sig bättre än andra företag till det samhälle vi lever i. Sjuhundra företag som sett nya affärsmöjligheter − digitala affärsmöjligheter. 70 procent av USA’s nu tusen största företagen kommer trilla bort.

För att du ska utveckla dig, krävs det att du förändrar dig

Varför är det så här? Jo, för att vi inte har tillräckligt med utveckling. Utveckling kräver förändring. Förändring gör oftast ”ont”. Ont vill vi människor inte ha. Därför räds vi förändring. Därmed får vi inte utveckling. Så mitt råd:

− Förändra, få lite ont och skapa utveckling!

Ytterligare en sak som gör att det här så här:

− Vi gör vårt allt för att rädda det vi har, än att utvecklas.

För varför var det inte Telia (före detta Televerket) eller Telenor (före detta Europolitan) som skapade friheten Skype? Varför var det inte Nordea, SEB, Swedbank eller någon av de andra traditionella ”finansiella instituten” som skapade framgångsrika Klarna? Varför var det inte EMI eller Sony Music som skapde sköna Spotify? Jo återigen − vi gör vårt allt för att ”behålla” det vi har, än att utvecklas.

Om vi inte skapar utveckling så skapar vi avveckling. Att ”behåll” existerar nämligen inte. Så att göra allt för att ”behåll det vi har” fungerar inte. Fråga Christer Olsson om detta, fiskarsonen från Öckerö. Glöm behålla. Utveckling eller avveckling? Du väljer!

Från år 1973 till 2013 är det inte utveckling och avveckling som är det intressanta med Fortune1000-listan. Det intressanta är hastigheten − att det går fortare och fortare. Detta pratar Stefan Hyttfors @Hyttfors om. Ta dig en kopp och sätt dig tillrätta för att under trekvart se Hyttfors föreläsning på www.youtube.com/watch?v=x0dWv94f0E0 .

Digitalisera din produkt/tjänst och tillför sedan värden som inte gick i den fysiska världen − annars finns du inte i morgon

Hur kan du utveckla din produkt eller tjänst för att ingå bland de mest framgångsrika företagen? Eller hur kan du undkomma avveckling för att inte ge din framgångsrika plats till något annat företag? Jo, genom förändring och därmed utveckling. För som Charles Darwin sa:

”Det är inte den starkaste som överlever, inte heller den intelligentaste, utan den som snabbast kan anpassa sig till förändringar”.

Går din fysiska produkt eller fysiska tjänst att digitalisera? Om det går, gör det! Men digitalisera den inte ”bara”. Gör inte endast en migrering − från fysisk till digital. Nyttja även de värden en digitalisering och digitalitet medför. Skapa mervärde till dina användare.

Människorna är det viktigaste vi har

Enligt Tine Thygesen @tahitahi, CEO på danska Everplaces, är människorna det viktigaste vi har. Dessutom är inte deras konkreta kunskap viktigast. Det viktigaste är istället deras inställning och mission. Vad de vill − deras vilja. Vad de drivs av − deras drivkrafter.

− Bland det starkaste människan har är dess vilja. Det man vill, det gör man!

Det är även vad Andreas Sjöström @AndreasSjostrom, chef för Sogeti’s globala appcenter, indirekt säger genom sina passion och genom hans tre påståenden för att skapa sjukt bra saker.

  • Explore passion (Utforska passionen − Gör det med passion)
  • Improve skills (Förbättra dina färdigheter − Gör det med skicklighet)
  • Delight the crowd (Gläd publiken − Få målgruppen och dina användare att älska dig)

”It’s like playing in a rock band” − eller? På www.youtube.com/watch?v=u2iTLBLAKOs kan du se Sjöströms föreläsning om hur passionen i att arbeta är lika stor som passionen i att spela i ett rockband.

Varför är det intressanta med människor − inte vad
Nästa gång du träffar en person kan du testa att inte fråga vad hen arbetar med. Fråga istället varför personen arbetar! Vilken är personens passion och drivkrafter? Det är det som är intressant. Inte vad personen gör. Utan varför hen gör det.

Användaren, användaren och återigen användaren

Människor än en gång. Det är nämligen människorna som är dina användare. Det är när någon använder dina saker som effekten uppstår. Det är när saker används som du får avkastning på din investering och dina affärs- och verksamhetsmål bidrar till att uppfyllas.

I det digitala samhället är tipset att inte sätta din affär i första rummet. Sätt istället dina användare i första rummen. För det är användarna (människorna) som uppfyller din affär genom sin användnig via sina drivkrafter.

Tänk inte på om du tjänar pengar eller inte med din produkt eller tjänst. För gör du produkten/tjänsten med passion, skicklighet och för att glädja dina användare så kommer du att tjäna pengar. Se på Marcus Persson @notch som omsätter en halv miljard SEK (år 2012) på sitt Minecraft! Det gör han enligt Daniel Goldberg @danielg0ldberg och Linus Larsson @LinusLarsson tack vare:

  1. Alla ska med.
  2. Andra vet bättre.
  3. Ta betalt direkt.

Alla ska bli användare, användarna vet bättre så fråga dem och det är användarna som ger dig pengarna.

Se Linus och Daniels föreläsningen ”Block, pixlar och att göra sig en hacka” om Minecraft på www.youtube.com/watch?v=XVstXMv1msc .

Låt användarna dessutom göra arbetet − Crowdsourcing

I både Minecraft (se ovan) och i Hatsune Miku är det användarna som gör arbetet – via crowdsourcing. Ta Hatsune Miku som exempel. Som exempel när det gäller både crowdsourcing samt att digitalisera din fysiska produkt och tillföra mervärde till dina användare.

Vi kan inte förlita oss på ”gårdagens” arbetsgivare – bara för att de var ”stora” igår

På platser där människor bor och verkar (oavsett om det är Göteborg som stad, Sverige som land eller andra ”onödiga” gränsdragningar mellan människor) har det funnits och finns sysselsättning. Men bara för att en arbetsgivare alltid har funnits på platsen, betyder inte det att den kommer finnas kvar där i morgon. Vi kan inte förlita oss på det och bygga vår tillvaro på det.

Göteborg kan inte förlita sig på varven. Varvstiden är över – glöm den! Men kan vi förlita oss på ”gårdagens” storföretag som Volvo, SKF med flera? Det kan vi säkert. Men vi ska kanske inte lägga alla ägg i samma korg.

Ska vi i Göteborg skapa förutsättningar för andra verksamheter? Verksamheter i Göteborg som kommer in på Fortune1000-listan (läs mer om Fortune 1000 tidigare i denna artikel).

Analogt till digital är framtiden. Digitalt till analogt är framtidens framtid!

För vad kan vara mer lyckat för ett musikbolag än att ha en virtuell artist där fansen (användarna) själva skriver artistens text och musik? Vad ska du med låtskrivera, komposetörer och övriga till! Med jämna mellanrum kan musikbolaget arrangera konserter med den virtuella artisten och tjäna pengar på uppträdandet. Det är ju dessutom det många artister idag lever på − att göra turnéer och fysiska spelningar.

Men vilka låtar ska artisten (i det här fallet Hatsune Miku) uppträda med? Jo, självklart de låtar som användarna själva röstat fram. Det är bara för bolaget att plocka framröstad låtlista och låta artisten uppträda! Antingen en konsert som publiken ser på sina datorer.

Bolaget kan ju också rigga upp en scen på stadens torg med sedvanligt ljus och ljud för att sända konserten där − på storbild. På så sätt samlas användarna fysiskt − likt en traditionell konsert. Nu är det bara att vänta på att de kan projecera den virtuella artisten med holografi. Då blir Hatsune Mike ”levande” på scenen. Från digital till fysisk. Hmm… tvärtom? Tvärtom än vad jag bloggat om här. Fundera på den du! Det kanske är det som är framtidens framtid. Nu är framtiden att digitalisera våra fysiska produkter och tjänster. Medan framtiden efter den framtiden är att göra våra digitala produkter och tjänster fysiska.

Digitala saker och ting blir fysiska

Inte undra på att Hatsune Miku är Japans populäraste artist och att bolaget tjänar multum! Kan vårt samhälle blir mer digitalt än så här? Ja, förmodligen…

Digitala ting kan tydligen också bli fysiska… :/  Varför hologram förresten. Det finns ju hubot. Humana robotar som kan utföra våra dagsverken. Till exempel Japans hubotar som sjuksköterskor www.youtube.com/watch?v=I7tYwnqot6M .

Kort och gott − kom ihåg gårdagen, lev idag och skapa morgondagen genom förändring och därmed utveckling. Men gör det genom att lyssna på dina användare! Vi som lever här − människor.

Andreas

Hej,
Jag heter Andreas Larsson och är en av våra ursprungsskribenter. Mig når du enklast på andreas@natverkande.nu och @andreaslarsson

Leave a Reply