Bra SEO (sökmotoroptimering) via content marketing

Genom att kontinuerligt, på ett strukturerad och planerad sätt, publicera information runt om på internet med innehåll (text, bild, video etc) som har länkar till din egna webbplats ger dig oslagbar sökmotoroptimering (SEO – Search Engine Optimizing).

Skapa inlänkar och förbättra din OffPage-optimering

Det är detta som till vardags kallas för OffPage-optimering – att optimera din webbplats omvärld.

Optimering OnPage handlar om att optimera själva webbplatsen – inte dess omvärld. Att optimera sin webbplats OnPage kan vara förhållandevis smidigt. Men att optimera omvärlden runt omkring din webbplats kan ibland vara desto svårare.

Alla inlänkar till din webbplats är vanligtvis värdefulla. Men om din webbplats handlar om ämnet/produkten/tjänsten A och du får en inlänk från en webbplats som handlar om samma sak är det bättre för din SEO. Det är tack vare att länken till din webbplats är relevant. Om webbplatsen som länkar till dig däremot handlar om ämne B är inlänken inte lika relevant.

Bortsett från att din webbplats och webbplatserna som länkar till dig ska ha hög relevans mellan sig, handlar det även om hur själva länken (vanligtvis det blå-länkade ordet eller meningen) är utformad. Viktigt (för bra SEO) är självklart också kontextens utformning. Att t ex artikeln som länkar till dig har relevans gentemot vad din webbplats handlar om.

En välskriven artikel som handlar om ditt ämne, och som innehåller relevanta länkar till din webbplats, är bättre för din sökmotoroptimering än t ex en länkad GIF-animation, som t ex en typisk och sedvanlig banner.

Bra sökmotoroptimering tack vare content marketing

Genom att du ger relevant innehåll och att du på så sätt ger värdeskapande marknadskommunikation (content marketing) till dina målgrupper får du en oslagbar sökmotoroptimering (SEO).

Leave a Reply